Autograf

Selasa, 19 Ogos 2008

Pandai Makan Pandai Masak

Sabtu lepas 16 Ogos, sebelum keluar dengan kazen, mak usu dan kak mah sempat buat kek gula hangus, resipi yang di kidnap dari kak dee. Kak dee bakar kek tu, tapi embun try wat cara lain - kukus. Saja nak cuba tengok sarang dia menjadi ke tak. Bila dah siap, alhamdulilah juga, adalah juga sarang yang menjadi. Mak usu pun cakap sedap dan tak kurang lah pulak rupanya dari kek yang dibakar. Semua cara-cara menyediakan embun copyright cara kak dee - gunakan blender. Senang, mudah dan ringkas! Itupun sebab bahan2 yang digunakan dalam jumlah yang sedikit. Kalau dalam kuantiti yang banyak kenal lah juga gunakan mixer.

Then, the next day, embun, kazen dan kak mah hantar lak mak usu ke airport. Mak usu balik Sarawak setelah beberapa lama di sini. Tinggal lah berdua dengan kazen kat umah. Kak mah kat umah dia sendiri. Sedih gak tengok kak mah nangis time mak usu nak masuk balai berlepas. Bila sampai umah rutin harian sebelum ni bermula lagi iaitu memasak untuk diri sendiri dan kazen. Kalau dah reti nak masak untuk mengisi perut sendiri watpe lah nak berlagak makan kat luar tu. Lebih jimat kos. Harga barang itu ini suma naik, nilah time untuk save sikit. Jumaat lepas pusing2 kat Tanjung Kupang. Sempat beli pucuk ubi kerana tetiba ja mengidam nak makan pucuk ubi. So bermula lah episod menjadi penghuni dapur yang setia. Pucuk ubi akan menjadi mangsa hari ni. Tapi embun tak masak macam yang orang lain masak - masak lemak ke apa2. Embun cuma masak tumis kering dengan belacan Sarawak. Pucuk ubi tu pulak embun tak hiris2 tapi gosok dengan tapak tangan atas nyiru Sarawak (nyiru yang orang gunakan untuk menampi padi / beras tu), tapi yang embun gunakan nyiru yang kecil yang emak embun buat sendiri.

Pucuk ubi ni memang kegemaran embun, kalau makan hari-hari pun embun tak jemu. Siap makan dengan ikan terubuk masin ke, goreng ke atau bakar lagi. Sedap! Belum lagi kalau embun jadikan pucuk ubi ni sebagai pekasam. Pekasam pucuk ubi ni sedap kalau dimakan dengan nasi putih tambah sayur keladi ke atau apa-apa yang sesuai dan menyelerakan tekak embun. Tapi embun ni memang jenis yang tak memilih kalau bab makan ni. Lagi suka kalau makan yang menu nya kampungan gitu.

Ni pula baki lepas buat laksa sarawak hari tu. Masa sediakan laksa sarawak, sengaja embun tak gunakan kepala udang sebab mak usu tak reti nak makan kepala udang. Jadi embun simpan ja dalam freezer. Saja campurkan tauge dengan kepala udang, daripada dibuang, elok dimasak tambahan kepala udang tu bukannya kotor dan beracun pun. Hasilnya, jadilah menu masakan orang bujang.

0 Comments:

Post a Comment