Autograf

Ahad, 30 November 2008

Balik Kampung



Hari ni, lebih kurang jam 0225 petang nanti, pesawat air asia akan membawa aku pulang ke kampung halaman. Tibalah juga masa yang aku nantikan untuk beristirehat panjang bersama keluarga tercinta yang terlalu aku rindui terutama sekali emak dan ayah. Dah siap packing pun barang2 yang akan ku bawa bersama balik. Maklumlah, bercuti panjang bersama keluarga tersayang disisi. Siap bawa 3 kotak barang yang aku sendiri agak fening kenapa perlu begitu banyak barang2 dan kotak2 tu.

Tapi kalau nak kata tak perlu, rasanya perlu sebab aku ni jenis yang sentiasa bersedia terutama sekali bab pakaian. Tak reti pula nak bawa sikit ja, sebab nanti leh wat choices nak pakai yang mana satu. Beg pakaian lak siap beli yang baru, lagi besar dari yang lama pasal beg yang lama ari tu dah goyang dan nampak uzur. Tak seswai untuk aku sumbatkan baju seluar, secondly pasal ada sales lak kat Tesco Tebrau City ari tu. Kotak2 lak siap aku muatkan dengan majalah2 kegemaran yang aku kumpulkan selama ini. Nak buang sayang lak, maklumlah beli dulu pakai duit then banyak info menarik dan berguna sebagai panduan hidup sehari-hari. Memang sayang sesangat dgn majalah2 tu lagipun kalau kat tempat aku (Sarawak), majalah2 tu kekadang mencapai dua kali ganda harga di Semenanjung dan sekali ganda daripada harga yang ditetapkan untuk pasaran di Sabah dan Sarawak.

Tak cukup dengan satu beg besar dan tiga kotak, bahu ini akan menggalas dan menjinjing dua lagi beg sandang sebagai hand luggage! Wah!, hebat aku balik kali ni. Balik raya ari tu, taklah banyak sangat macam ni ...fening fening, terniat juga nak punggah keluar sume barang2 tu tapi ...ala balik bukan selalu so sekali balik, nilah keadaannya. Kazen pon hairan gak tengok barang2 aku ni. Mcm dah tak balik semula ke JB, rungutnya malam tadi! Ah, biarlah... kak seri dah tunggu kat Sarawak! Rasenya byk aktiviti yg kak seri dah plan time balik ni. Lagi satu, ada Pesta Nenas kat kampung aku, sure gempak aktiviti aku ngan kengkawan yang dah lama sangat aku tidak bersantai dan beraktiviti bersama mereka. Dengar cite, banyak program yang sudah diatur oleh pihak penganjur sempena pesta yang saban tahun diadakan itu antaranya lumba perahu, pertandingan bermukun, karaoke dan ekspo. Aku pulang ni, kire time yang seswai sangat utk beristirehat sambil berhibur dengan pelbagai program tu.
Aku dah tak sabar nak join mane2 pertandingan nyanyian kat kampung. Huhuhuhu. Tapi bukan hadiah yang aku impikan tetapi kepuasan dan minat yang mendalam dalam bidang nyanyian (kalau artis sekarang cakap "bidang seni" - aku tak setuju dengan istilah tu!). Tapi disebabkan tak cukup pakej, aku tak layak jadi artis! huahuahuahua. Lagipon, genre aku lebih kepada lagu-lagu melayu asli dan irama malaysia serta yang klasik. Suka sangat tahap gaban. Penah ari tu rezeki aku menyanyi ni sampai leh wakil negeri Johor lak dlm pertandingan bintang irama malaysia. jejak lah jugak aku ke peringkat separuh akhir kebangsaan kat kl ari tu. Tapi tu lah, selain pakej tak cukup, umo aku pon dah masuk senja, mana ada orang ndak nak minat dan menjadi peminat dan offer jadi recording artist! hehe. Wah, verangan lak pepagi buta ni. Satu lagi, genre aku yang suka nyanyi lagu2 lama ni, mana ada orang2 muda sekarang yang suka dan minat. Kalau ada pon leh dibilang ngan jari. Tapi aku sendiri pon bukannya nak jadi artis pon, yelah macam aku cakap tadi sekadar nak berhibur, untuk kepuasan diri sendiri dan sekadar memenuhi kehendak minat.

Untuk kengkawan yang berkunjung ke "umah" embun@rahman@adi ni, jangan heran tengok pagar tu "berkonci" (suka dengar sebutan sebegini, teringat ngan ustazah mek yah aku dulu). Insyallah, kalau ada peluang dan bahan baru, adalah embun muncul dan apdet sekejap2 nanti . Insyallah. Sehingga tiba saat itu, selamat maju jaya untuk sumer. Wishing all of you, the best in life and keep up the good work. Luv ya all.

Sabtu, 29 November 2008

@LiYaNNuar/Azza/Suzi/Kak Aniza/Shada/Eyna JB/Intan_JB/Riezanie/Embun

MY WORK STATION

Rajin betul si zanie "TAG MenTAg" kengkawan blog die, tp nak wat camner ek zanie, dah begitu permintaan kengkawan. So, bila di TAG kengkawan ni, nak tak nak kena le ikut juge.

Rules:

snap work station anda
then... taruk link blog anda kat bawah gambar work station anda...
iaitu bersebelahan dengan link-link blog yang ada..
tengok contoh yang dibuat nih...
begitulah seterusnya sampai bila-bila, ok...
sekiranya tag ini berkembang... pasti akan ada banyak link-link di bawahnya...
kalau tak... terencat la dia... ha ha ha...lastly...
tolong pass tag ini pada tujuh (7) blogger lain...pass la pada siapa-siapa..

Seterusnya giliran embun lak forwardkan untuk kengkawan bloggers dalam senarai kat bawah ni : -


AWARD ...


dAH bAGI tAg, ZANIE BaGI aWARd Lg KAt eMBUN

TENGkiU zANiE, SerONoK lAK EMBuN MAIn tUKAr2 aWARd nIH...

Isnin, 24 November 2008

Hari ini genap 39 tahun umur ku . . . suatu tarikh yang aku sendiri selalu lupa! Oleh kerana itu, aku tidak pernah merancang untuk menyambutnya sepertimana orang lain. Kalau tidak kerana menonton konsert jom heboh tv3 malam tadi, aku mungkin tidak menyedari bahawa usiaku melangkah setapak lagi ke hadapan. Apapun aku memanjatkan rasa kesyukuran yang teramat sangat ke hadrat Allah SWT kerana memberikan aku peluang untuk terus bernafas di maya pada ini dan seterusnya untuk aku terus menikmati keindahan hidup yang dianugerahkan ini. Walaupun tidak lagi menerima apa2 ucapan selamat dari orang2 yang aku sayang dan pernah aku sayang dan menyayangi aku dan mereka yang dekat serta pernah dekat dengan ku, namun sedikit pun aku tidak berkecil hati dan merasakan diri ini sudah dilupakan. Apa yang penting, aku harus bersedia untuk terus hidup sepertimana mereka dan orang lain disekelilingku. Juga, aku harus nekad memperjuangkan kesempatan dan peluang yang ada untuk tidak selalu alpa dengan permainan duniawi sehingga menyebabkan aku lupa akan siapa diri ku, siapa aku disisi keluarga ku, siapa aku disisi kawan2 ku, siapa aku disisi sahabat2 ku, siapa aku disisi bangsa ku, siapa aku disisi agama ku, siapa aku disisi masyarakat ku dan yang paling utama siapa aku disisi Tuhan ku. Semakin meningkat usiaku, bermakna semakin besar tanggungjawab ku untuk terus mengharungi sebuah kehidupan yang telah direncanakan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa. Syukur Alhamdulilah.

* * *
Rasanya mungkin ini masa yang sesuai untuk "menjelmakan" diri menjadi orang yang sebenarnya yang berselindung disebalik nama pena Embun Menitik. Agak lama juga masa yang diambil untuk membuat keputusan samada perlu atau tidak untuk menampilkan diri di khalayak ramai menerusi ruangan sebegini. Setelah ditambah, darab, tolak dan bahagi inilah keputusan yang dirasakan selesa demi untuk tidak menjadi orang lain dan berlaku jujur serta ikhlas bukan sahaja untuk diri sendiri bahkan untuk kawan-kawan samada yang lama mahupun yang baru.
TERIMALAH AKU SEADANYA . . .

(Declaration)
Mulai hari ini ini . . .


Nama blog : masih dikekalkan
Nama penulis blog : Adi

Walaupun tiada ucapan selamat, mahupun hadiah2 sepertimana biasa, Adi merasakan diri adi dihargai kawan-kawan baru yang adi kenali sejak mula melakar sejarah menjadi "penulis" blog. Terima kasih buat Ela kerana memberi kepercayaan kepada adi untuk menerima award ini walau ianya hanya sekadar untuk suka-suka.

Ahad, 23 November 2008

Kek Goyang Dangdut


Kali ini embun paparkan resipi Kek Lapis Goyang Dangdut. Resipi ni kak seri kat taman sri pulai yang beri tahun lepas. Malangnya embun tak sempat nak mencuba sebagai sajian aidilfitri. Tahun ni pun tak cuba juga pasal adik embun ambil alih tugas buat kek. Inilah hasil kerja embun yang pertama dalam membuat kek lapis ni. Sebelum ini embun tak pernah buat kek lapis, cuma kek kukus biasa saja (plain). Gara-gara melapis, tak tidur embun semalaman kerana ter over excited. Mata embun pulak sporting habis malam tu, langsung tidak menunjukkan tanda2 nak lelap walaupun sering menguap! Syukur alhamdulilah, berjaya juga embun menghabiskan acara lapis-melapis tatkala jam menunjukkan angka 06:00 pagi!!! Ala, embun mula pon akhir juga lebih kurang dalam jam 09:00 malam. Kek Lapis Goyang Dangdut ini merupakan satu lagi variasi kek kukus Sarawak.
Bahan-bahannya : -

10 biji telur ayam
16 oz mentega Golden Churn = 2 buku mentega Golden Churn
1 tin susu manis = 390gm
1 tin tinggi srikaya = 300gm
3 gelas tepung susu = 480gm
1 botol kecil horlick = 1 paket kecil 200gm
pewarna kuning dan cokelat


Cara Membuatnya : -

1.Mentega dipukul dengan telur satu persatu sampai kembang.


2. Masukkan susu manis dan horlick dan kacau biar rata.





Horlick tadi dimasukkan sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan kelajuan sederhana.

3.Setelah rata, masukkan pula srikaya dan tepung susu.





Tepung susu juga dimasukkan sedikit demi sedikit sama seperti proses memasukkan horlick tadi.

Gaulkan adunan sehingga menjadi rata dan sebati.

4. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.



5. Warnakan setiap satu bahagian masing-masingnya dengan pewarna kuning dan cokelat.



6. Alas loyang dengan kertas dan tuangkan mana-mana satu adunan dahulu mengikut sukatan / anggaran sendiri.Masukkan ke dalam pengukus yang air kukusannya sudah mendidih. Kukus sehingga agak masak dan nampak kering di permukaan kek serta sesuai untuk dituangkan adunan seterusnya. (saya kukus lebih kurang dalam 15 - 20 minit untuk setiap lapisan)







Jangan lupa untuk menutup loyang dengan alluminium foil atau alas tudung periuk kukus dengan tuala bersih.



7. Apabila sudah masak, lapiskan dengan lapisan kedua dan begitulah seterusnya sehingga kedua-dua adunan habis.


Jangan lupa juga untuk menambahkan air kukusan. Seeloknya gunakan air panas mendidih supaya proses memanaskan semula air tidak melambatkan proses melapis kek.


Setelah masak, biarkan kek menyejuk dahulu sebelum dikeluarkan dan dipotong. Seeloknya dibungkus dengan alluminum foil dan simpan didalam peti sejuk beberapa ketika sebelum dipotong. Biar tekstur kek agak mengeras sedikit tetapi masih kekal kelembapannya.



CITARASA EMBUN MENITIK

Sabtu, 15 November 2008

Manok Pansuh

Embun nak share jugak kat sini resipi "manok pansuh" ni ngan kawan2 dan sesaper ja yang ingin tahu dengan lebih lanjut apa itu "manok pansuh". Secara ringkasnya, perkataan "manok" dalam bahasa Melayu Sarawak dan bahasa Iban bermaksud ayam, manakala "pansuh" pula istilah bahasa Iban yang membawa maksud masakan yang dimasak di dalam buluh. Embun perhatikan di dalam MYR, banyak entri perkongsian resipi berkenaan sajian ini dipaparkan oleh rakan2 dari negeri Sarawak menggunakan tajuk entri yang agak berlainan walaupun masakan tersebut adalah serupa. Untuk itu, untuk tidak menimbulkan kemusykilan dan kekeliruan kawan2 dari Semenanjung dan Sabah, embun entrikan paparan tersebut disini untuk makluman semua. Sepertimana lazim, setiap orang mempunyai citarasa yang berlainan apabila menyediakan masakan masing2. Kalau dalam masakan manok pansuh ini, ada yang gemar menggunakan daun pucuk ubi kayu, tidak kurang juga yang menggunakan daun pucuk bungkang (istilah dlm bahasa Iban yang merujuk kepada sejenis daun pokok herba yang digunakan di dalam masakan terutamanya masakan ayam, daging, udang, ikan dll), ada pula yang menggunakan tepus dan bunga kantan. Ringkasnya memasak ni tidak terhad kepada penggunaan satu2 jenis bahan sahaja, terpulang kepada daya kreativiti kita utk menyediakan masakan yang menepati citarasa masing2 dan kesesuaiannya.
Resipi Manok Pansuh Versi fara bie

Bahan-bahannya :-

1 ekor ayam
satu ikat pucuk ubi kayu
buluh sederhana besar.(kalau yg kecil tu boleh guna 2 ruas)
3 batang serai(diketuk)
3 ulas bwg putih & 5 ulas bwg merah(ditumbuk)
2 inci halia(dihiris)
garam dan ajinomoto secukup rasa
boleh ditambah dengan umbut lengkuas

Cara Menyediakannya :-

Potong ayam sederhana besar dan cuci bersih.(jgn terlalu besar nanti x muat
masuk dalam buluh).Perap ayam dengan bawang, halia, serai, garam dan aji selama 3 minit.Ambil pucuk ubi yang masih muda, cuci dan ramas menggunakan garam kira2 1/4 sudu teh.Gaulkan daun ubi yang telah diramas sederhana lumat dengan ayam yang telah diperap tadi.Cuci buluh terlebih dahulu kemudian masukkan ayam dan daun ubi yang telah digaul.Bakar buluh yang telah diisi ayam menggunakan api kayu (seperti membakar lemang).Setelah ayam mendidih, bakar lagi selama 30 minit.
Apabila telah masak, tuangkan ayam kedalam mangkuk yang sederhana besar dan boleh
dihidang.

Resipi Manok Pansuh Versi Indai Aim

Bahan-bahannya :-

1 ekor ayam - dipotong
2 btg serai - dihiris
6 ulas bwg putih - ditumbuk
4 ulas bwg merah - ditumbuk
3 buku halia saiz besar - ditumbuk
1 kuntum bunga kantan - dihiris
1 ikat pucuk ubikayu - digosok2 sekejap dgn tapak tangan dan dibersihkan serta
ditoskan airnya.
garam
serbuk perasa

Cara Menyediakannya :-

Tos ayam yang telah dipotong tadi.Gaul ayam dengan bahan tumbuk.
Masukkkan serai,bunga kantan,garam dan serbuk perasa dan gaul rata.Perap
seketika lebih kurang 20 minit.Masukkan ayam ke dalam buluh yang sudah dibersihkan diselang-selikan dgn pucuk ubi.(Semasa mengisi ayam tadi,hentakkan buluh tu sedikit2 supaya ketulan ayam turun ke dasar buluh dan jangan diisi terlampau penuh).Tuangkan sedikit air bersama air perapan ayam tadi ke dlm buluh dan tutup mulut buluh dgn pucuk ubi yang dikepal atau daun pisang yang telah disimpul.Bakarlah selama lebih kurang satu jam menggunakan kayu api atau arang. (boleh juga gunakan dapur gas)

*Bagi yang menggemari rasa pedas boleh masukan sekali hirisan cili.

Resipi Manok Pansuh Versi Merak Emas

Bahan-bahannya :-

Seruas buluh lemang
1/2 ekor ayam dipotong 10
3 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
Sebiji cili besar
2 sudu tempoyak (kalau suka)
Garam
Sedikit serbuk perasa
Secekal pucuk ubi diramas.
1/2 cawan air

Cara Menyediakannya :-

Sediakan bara api (Seperti membakar lemang).Bersihkan buluh.Bawang putih dan bawang merah ditumbuk lumat.Bersihkan ayam.Gaul ayam dengan cili besar, bawang putih, bawang merah, garam, serbuk perasa dan pucuk ubi.Pastikan rasa garamnya bersesuaian dengan selera anda.Masukkan bahan yang telah digaul tadi ke dalam buluh.Jangan hentak buluh.Masukkan air.Tutup muncung buluh dengan sekepal pucuk ubi.Bakarlah di atas bara api seperti mana kita membakar lemang.Bakarlah sehingga masak.Pucuk ubi yang dijadikan penutup buluh tadi boleh dijadikan ulam atau dimakan bersama Manok Pansuh.

daun bungkang
sumber : miraculous musings

membakar manok pansuh
sumber : matsukarmi a.k.a mie

dah masak ...
sumber : ct ayusafura muzamil

Untuk paparan serba lengkap boleh melayari laman ini atau gambar2 menarik disini.

Award ni AlongRoz yang bagi - terima kasih along kerana sudi bagi embun award ni. Embun rasa ini award yang pertama embun dapat dari kengkawan sejak menjadi blogger ni. Terima kasih lagi sekali along.
Sepertimana lazim embun pun nak panjangkan juga pemberian award ini istimewa buat kengkawan seperti berikut, sebagai tanda ingatan yang tulus ikhlas dari embun dan ikatan persahabatan yang penuh kemesraan yang abadi selalu.

1. Na
2. zanie
3. zira
4. kak dee
5. ctmaryam
6. kasih latifah
7. kak zai

Jumaat, 14 November 2008

Buah Dabai

Kesian dengan kawan2 embun dalam MYR yang masih tidak mengenali bagaimana kah rupa bentuk buah tropika (yang dijadikan lauk) ini. Untuk itu, embun paparkan artikel beserta gambar2 berkenaan buah tersebut sebagai info khusus kepada kawan2 yang berada di Semenanjung. Kami di Kepulauan Borneo rasanya sudah maklum sangat akan buah istimewa ini.
... gambar buah dabai yang dijual di pasar2
gambar dari : perpekstif menjana minda dan bittersweetsour

Di Sarawak sekarang, jikalau anda singgah ke pasar basah untuk membeli barang keperluan dapur, anda akan terlihat satu buah yang sebesar ibu jari berwarna hitam. Buahnya dikenali buah ‘dabai’. Kebiasaannya, buah dabai amat terkenal dan senang untuk diperolehi di kawasan pertengahan Sarawak iaitu Sibu dan Sarikei. Ternyata, buah ini menjadi favourite dan tidak asing kepada masyarakat Sarawak. Ini membuatkan ia sentiasa mendapat sambutan oleh penggemarnya sehingga ada yang sanggup membeli sampai berkilo-kilo.

Mengikut sumber yang tak sahih, buah dabai hanya boleh didapati di negeri Sarawak dan Brunei sahaja. Dalam bahasa saintifik, buah ini dipanggil sebagai Canarium odontophyllum. Bagi yang tidak biasa, buahnya tidak boleh dimakan begitu sahaja. Sebaliknya, ada cara tertentu untuk membolehkan ia enak dimakan. Ketika buah dabai masih muda, ia kelihatan putih pada luarannya dan kemudian bertukar menjadi hitam apabila ia sudah masak. Isinya pula berwarna kuning. Bijinya pula berbentuk seperti bola ragbi tetapi bersegi tiga.

Bagaimana untuk menyediakan buah dabai.? Ia mengikut kreativiti penggemar masing-masing. Namun, kebiasaannya buah dabai direndam terlebih dahulu dengan air panas sehingga buahnya menjadi lembut. Kemudian, air panas dibuang. Seterusnya, ia sudah sedia untuk dimakan dengan bertemankan kicap ataupun garam. Mengikut penggemarnya, buah dabai terasa lemak untuk dimakan. Ini yang menyebabkan ia amat sedap untuk dimakan bersama nasi yang masih panas-panas. Selamat Mencuba...

artikel dari : perpekstif menjana minda
... gambar 1

You cannot eat the fruit off the tree just like that. Dabai fruits are white in color when it is not ripe and turns into blue-black when it is ripe. The flesh inside is yellow and it has a three angled seed.

So, how to prepare the fruit? You will need to soak them in hot water until the flesh softens. After that, add some soy sauce or salt or sugar depending on individual preferences. Normally, I would eat it with soy sauce + sugar or only soy sauce.

Not only the skin and flesh is edible but the kernel (insides of the seed) is edible. You will have to chop the seed into half then use a toothpick or something to dig the white edible thingy.More pictures ...
... gambar 2

... gambar 3

... gambar 4

... gambar 5

... gambar 6

... gambar 7

... gambar 8

... gambar 9

... gambar 10

sumber : artikel dan gambar ( 1 hingga 10 ) dari BenardCometh Revelations

ADDITIONAL INFO :

Canarium odontophyllum (common name, Dabai) is a species of Canarium which is a delicious and nutritious fruit which tastes something like avocado. The skin and flesh are edible after soaking in warm water. The fruit contains protein, fat and carbohydrate, thereby making it an ideal food. It has been introduced from Borneo to Queensland, Australia. In addition to food for humans, this plant's fruit may be eaten by certain lemurs such as the Red-bellied Lemur in Madagascar's eastern rainforests.

* Anda boleh juga mendapat paparan menarik disini