Autograf

Ahad, 30 November 2008

Balik Kampung



Hari ni, lebih kurang jam 0225 petang nanti, pesawat air asia akan membawa aku pulang ke kampung halaman. Tibalah juga masa yang aku nantikan untuk beristirehat panjang bersama keluarga tercinta yang terlalu aku rindui terutama sekali emak dan ayah. Dah siap packing pun barang2 yang akan ku bawa bersama balik. Maklumlah, bercuti panjang bersama keluarga tersayang disisi. Siap bawa 3 kotak barang yang aku sendiri agak fening kenapa perlu begitu banyak barang2 dan kotak2 tu.

Tapi kalau nak kata tak perlu, rasanya perlu sebab aku ni jenis yang sentiasa bersedia terutama sekali bab pakaian. Tak reti pula nak bawa sikit ja, sebab nanti leh wat choices nak pakai yang mana satu. Beg pakaian lak siap beli yang baru, lagi besar dari yang lama pasal beg yang lama ari tu dah goyang dan nampak uzur. Tak seswai untuk aku sumbatkan baju seluar, secondly pasal ada sales lak kat Tesco Tebrau City ari tu. Kotak2 lak siap aku muatkan dengan majalah2 kegemaran yang aku kumpulkan selama ini. Nak buang sayang lak, maklumlah beli dulu pakai duit then banyak info menarik dan berguna sebagai panduan hidup sehari-hari. Memang sayang sesangat dgn majalah2 tu lagipun kalau kat tempat aku (Sarawak), majalah2 tu kekadang mencapai dua kali ganda harga di Semenanjung dan sekali ganda daripada harga yang ditetapkan untuk pasaran di Sabah dan Sarawak.

Tak cukup dengan satu beg besar dan tiga kotak, bahu ini akan menggalas dan menjinjing dua lagi beg sandang sebagai hand luggage! Wah!, hebat aku balik kali ni. Balik raya ari tu, taklah banyak sangat macam ni ...fening fening, terniat juga nak punggah keluar sume barang2 tu tapi ...ala balik bukan selalu so sekali balik, nilah keadaannya. Kazen pon hairan gak tengok barang2 aku ni. Mcm dah tak balik semula ke JB, rungutnya malam tadi! Ah, biarlah... kak seri dah tunggu kat Sarawak! Rasenya byk aktiviti yg kak seri dah plan time balik ni. Lagi satu, ada Pesta Nenas kat kampung aku, sure gempak aktiviti aku ngan kengkawan yang dah lama sangat aku tidak bersantai dan beraktiviti bersama mereka. Dengar cite, banyak program yang sudah diatur oleh pihak penganjur sempena pesta yang saban tahun diadakan itu antaranya lumba perahu, pertandingan bermukun, karaoke dan ekspo. Aku pulang ni, kire time yang seswai sangat utk beristirehat sambil berhibur dengan pelbagai program tu.
Aku dah tak sabar nak join mane2 pertandingan nyanyian kat kampung. Huhuhuhu. Tapi bukan hadiah yang aku impikan tetapi kepuasan dan minat yang mendalam dalam bidang nyanyian (kalau artis sekarang cakap "bidang seni" - aku tak setuju dengan istilah tu!). Tapi disebabkan tak cukup pakej, aku tak layak jadi artis! huahuahuahua. Lagipon, genre aku lebih kepada lagu-lagu melayu asli dan irama malaysia serta yang klasik. Suka sangat tahap gaban. Penah ari tu rezeki aku menyanyi ni sampai leh wakil negeri Johor lak dlm pertandingan bintang irama malaysia. jejak lah jugak aku ke peringkat separuh akhir kebangsaan kat kl ari tu. Tapi tu lah, selain pakej tak cukup, umo aku pon dah masuk senja, mana ada orang ndak nak minat dan menjadi peminat dan offer jadi recording artist! hehe. Wah, verangan lak pepagi buta ni. Satu lagi, genre aku yang suka nyanyi lagu2 lama ni, mana ada orang2 muda sekarang yang suka dan minat. Kalau ada pon leh dibilang ngan jari. Tapi aku sendiri pon bukannya nak jadi artis pon, yelah macam aku cakap tadi sekadar nak berhibur, untuk kepuasan diri sendiri dan sekadar memenuhi kehendak minat.

Untuk kengkawan yang berkunjung ke "umah" embun@rahman@adi ni, jangan heran tengok pagar tu "berkonci" (suka dengar sebutan sebegini, teringat ngan ustazah mek yah aku dulu). Insyallah, kalau ada peluang dan bahan baru, adalah embun muncul dan apdet sekejap2 nanti . Insyallah. Sehingga tiba saat itu, selamat maju jaya untuk sumer. Wishing all of you, the best in life and keep up the good work. Luv ya all.

0 Comments:

Post a Comment