Autograf

Rabu, 8 Oktober 2008

Selamat Bersua Kembali

Assalamualaikum wbt, selamat bersua kembali untuk kawan-kawan yang embun rindui. Embun selamat sampai ke JB pada Isnin lepas (raya ke 6). Syukur alhamdulilah, pesawat airbus penerbangan Air Asia AK5755 selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Ismail, Senai tepat jam 0555 petang dari Sibu. Perasaan embun bercampur aduk ketika mula keluar dari rumah (Sarikei)jam 0730 pagi Isnin itu. Sedih ya, gembira pun ada. Sedih kerana terpaksa berpisah lagi dengan kedua orang tua tersayang serta ahli keluarga yang lain,sedih meninggalkan bilik,sedih meninggalkan kucing2,kawan2 serta kampung halaman tercinta. Apalagi tatkala emak menitiskan air mata apabila embun memeluknya. Embun cuba untuk tidak menangis, tetapi di dalam hati, ya ALLAH ... Dia saja yang tahu. Embun sedaya upaya untuk tidak memikirkan kesedihan yang merajai hati dengan memusatkan pemikiran pada "kunjungan" embun ke "rumah" kawan2 siber yang sudi singgah bertandang ke "rumah" embun ini.

"Rumah" embun ni dah seminggu kosong tidak berpenghuni. Kesian kawan2 embun yang datang bertandang. Sejak balik ke kampung hari tu, embun sengaja gunakan semua masa yang ada untuk bersama keluarga dan kawan2. Bila raya tiba, kesibukan memanjang dengan acara memasak dan beraya ke rumah kawan2 dan saudara mara serta jiran tetangga dan melayan tetamu yang datang beraya.

Ni embun nak datang beraya lak ke "umah" kawan2 siber embun dengan membawa sejambak
mawar merah sebagai buah tangan. Embun harap kawan2 yang berkunjung ke "umah" embun ni sudi membawanya balik sebagai kenang2an sempena "kunjungan" raya dari embun.

Dari kunjungan ke "umah" kawan2, sempat lagi amik kad raya yang tak sempat embun amik sebelum ni. Terimakasih dari embun untuk along, ela, dayang,pakcique dan kasih latifah.
kad raya dari along
kad raya dari ela
kad raya dari dayang

kad raya dari kasih latifah

kad raya dari pakcique
Seronok sungguh embun dapat kad raya walaupun lambat menerima / mengambil dari umah kawan2. Raya kan sebulan, masih terasa lagi bahang kemeriahannya. Embun balik ni pon masih lagi dalam mood raya. Malam sebelum balik hari tu sempat lagi beraya ke umah kawan2 kat sekitar kampung sampai jam 3 pagi!!! Nak tahu, ada sebuah umah kawan embun sampai 23 biji kek kat atas meja!!! Kalau orang Sarawak sendiri memang tak hairan pon dengan kewujudan kek yang begitu banyak terhidang di atas meja apabila syawal menjelang. Malah setakat ni kalau kat kampung embun pernah dalam sejarah sebuah rumah (milik seorang yang agak berpengaruh)menyajikan kek sebanyak 40 biji !!! Berbalik pada cerita kek kat umah kawan embun tu, tak sempat lak nak salin resipi tapi sempat rakam gambar guna hp. Insyallah kalau ada rezeki, embun akan usahakan untuk dapatkan resipi dari kawan embun itu. Sementara waktu, embun paparkan gambar2 kek yang sempat embun rakam masa tu.
KEK LAPIS TEMBIKAI CHEESE

KEK LAPIS SEVEN DELIGHTS

KEK LAPIS CHOCOLATE CHEESE

KEK LAPIS DATUK K

KEK LAPIS INDIA

KEK LAPIS ROSALINDA

KEK LAPIS PUA KUMBU

KEK LAPIS RAMPAI KENYALANG

KEK LAPIS SABOK SARAWAK (SAMPIN SARAWAK)

KEK LAPIS TERENDAK SARAWAK


Begitulah adanya paparan berkenaan sebahagian daripada 23 biji kek lapis yang sempat embun rakamkan ketika beraya di rumah seorang kawan di kampung. Kat umah embun, tak sempat nak rakam sebab adik dah siap hiris dan masukkan ke dalam bekas. Embun memang tak kuasa lagi nak buat kek setiap kali raya sejak adik ambil alih tugas tu lebih kurang 10 tahun lalu. Sebelum itu, memang tugasan embun setiap kali menjelang raya buat kek ni sejak umur embun 15 tahun lagi. (masa tu fofular dengan kek kukus yang plain ja). Bukan atas minat pada mulanya, tapi kena juga buat dengan membaca resipi sebab emak tak boleh membaca (buta huruf). Sejak itu bermulalah episod baru dalam diari hidup embun. Cuma sejak adik perempuan embun meningkat dewasa dan habis belajar, barulah embun "bersara" dari tugas tersebut. Huhuhuhu. Sekarang ni tugas embun tetap di dapur setiap kali menjelang raya menyediakan samada masakan kari, masak hitam, masak merah, rendang, kuah kacang (dgn hirisan daging)- untuk dimakan bersama ketupat pulut,lemang atau kelupis (ketupat pulut daun palas). Time ni seronok tengok emak duduk berehat mengarahkan itu ini sambil menganyam kelongsong ketupat lepas dan jering (jenis kelongsong ketupat pulut).

Insyallah di dalam entri2 yang mendatang embun cuba dapatkan pula gambar2 kelongsong ketupat lepas dan jering serta kelupis. Penat beraya kat kampung masih terasa lagi, jadi embun noktahkan dulu entri disini buat seketika. Insyallah sekiranya masih ada kelapangan dan minat, embun akan aktif semula meng update kan"umah" embun ni dengan entri2 yang boleh embun kongsikan bersama kawan2 semua. Sebelum itu, embun nak p beraya kat umah kawan2 ni. ASSALAMUALAIKUM!!!

4 Comments:

  1. HomeKreation said...
    Cantik nya kek lapis. Along pun beraya kat Sarikei... kl tau dr awal leh jumpa...

    AlongRoz
    Embun Menitik said...
    Memang cantik pon kek2 tu Along tapi orang punye. Hehe. Ya tak ya along ek, kalau tahu memang embun jemput Along datang umah embun ari tu. Takpa, insyallah umur panjang leh kita jumpa kat Sarikei di tahun2 mendatang.
    HomeKreation said...
    Datang nak amik mawar merah tu. Maceh ya. Oh ya, boleh sik mek nak mintak resipi coklat cheese ya?
    Embun Menitik said...
    Insyallah along, mun dah dapat dr kwn mek di Sarikei, lak mek muatkan dlm entri mendatang.

Post a Comment